Monday, August 16, 2010

Respect Us...

Assalamualaikum...

Hai geng...ari ni aku nak share dengan korang mengenai sifat hormat-menghormati. Kita diajar untuk menghormati sesama manusia. Bukan sahaja agama yang menyuruh kita malah ibu bapa, guru-guru turut mendidik kita supaya menghormati sesama manusia. Akan tetapi, apabila berlaku pertembungan budaya dan agama, sifat hormat-menghormati ini seolah-olah hilang dari dalam diri kita.

Sebagai contoh la kan...ari tu masa safety toolbox ada la kontraktor cina ni ckp " kpd muslim2 yg bkrja tu jgn malu2 sbb kita pn ad pkrja y x pose. mreka pn ader mknn jgk". cara dia cakap memang tak bole blah..rasa macam nak rejam je ngan batu. Tu baru satu, ada pulak la bos sekor ni suruh kerani yang beragama islam dan berpuasa buat air. Dia nak minum buat la sendiri. Dah la tak puasa nak suruh orang pulak. Bengang betul aku. Yang lagi satu ni berlaku lebih kurang 2-3 bulan lepas. Yang ni lagi la kurang ajar siap boleh mempermainkan Nabi Muhammad s.a.w n mempersoalkan sebab baginda kawin ramai.

Hmm...ape la nak jadi dengan dunia hari ni. Ni baru yang berlaku kat sekitar aku kalo yang di luar sekitar aku lagi la banyak kot. So, apa kita bole buat? I think 'JIHAD'!

No comments:

Post a Comment